Piotr Szukalski
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Od listopada 1998 r. istnieje możliwość zawierania małżeństw wyznaniowych na mocy polskiego prawa, co rodzi określone konsekwencje cywilnoprawne. W artykule przedstawiono obserwowane prawidłowości w rozwoju takich małżeństw, w tym ich obszar i różnorodność wyznaniową, a także podobieństwa i różnice w stosunku do małżeństw cywilnych, m.in. według klasy miejscowości, wieku, stanu cywilnego przed zawarciem małżeństwa oraz poziomu wykształcenia nowożeńców.

SŁOWA KLUCZOWE

statystyka społeczna, zachowania społeczne

BIBLIOGRAFIA

Bozon M. (1992), Sociologie du rituel du mariage, „Population”, No. 2

Czekalski T. (2005), Czasy współczesne, [w:] A. Chwalba (red.), Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, PWN, Warszawa

Dittgen A. (1994a), La forme du mariage en Europe. Ceremonie civile, ceremonie religieuse. Panorama et evolution, „Population”, No. 2

Dittgen A. (1994b), Disparites regionales du marriage civil en Europe du Sud, ,,Population”, No. 2

Goujon A., Skirbekk V., Fliegenschnee K., Strzelecki P. (2006), New times, old beliefs: Projecting the future size of religions in Austria, „Vienna Institute of Demography Working Papers”, No. 1(tekst dostępny na stronie www.oeaw.ac.at/vid )

GUS, Zakład Socjologii Religii SAC (1991), Kościół katolicki w Polsce 1918—1990. Rocznik Statystyczny, GUS, Warszawa

Rocznik Demograficzny (z lat 1999—2008), GUS, Warszawa

Szukalski P. (2003), Małżeństwa wyznaniowe w Polsce w roku 2000, „Wiadomości Statystyczne”, nr 5

Szukalski P. (2008), Zmiany etniczne i wyznaniowe w Europie Zachodniej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 4

Zdaniewicz W., Adamczuk C. (2009), Praktyki niedzielne, dane dostępne na stronie internetowej www.iskk.ecclesia.org.pl/praktyki-niedzielne.htm

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0